[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Budownictwo i Architektura 13(4) (2014) 91-100-asfaltowychAnna Chomicz-Kowalska–mail: akowalska@tu.kielce.plStreszczenie:o-owej.W ceFishera-Tropscha (FTpoddano parametry lepiszczy przed i po procesie spieniania. Pomiar cech piany asfaltowejprzeprowadzono przy zmianie poziomu wody spieFWC)w zakresie od 1,5% dozakresy dozowaFT, FWC)oraz dokonano klasyfikacji uzyskanychlepiszczy w zakresie ich przeznaczenia do wybranych technologii.asfalt spieniony,any,mieszanki mineralno--1. WprowadzenieObecnie w Polsckcjimieszanek mineralno-asfaltowych (MMA) podczas wykonywania warstw konstrukcyjnychHMA(HotMix Asphalt)podgrzewania kruszywa i asfaltu do wysokiej temperaturyºC. Technologia taisko naturalne. Koncepcjaograniczania energii oraz redukcji emisji szkodliwych substancji do at-2], a poszukiwania nad nowymiLadis H. Csanyi na Stanowym Uniweprodukcji asfaltu w formie piany podczas wytwarzania MMA w technologii „na zimno”CMA(ColdMix Asphaltpatentu Prof. Csanyi i zmodyfikotwarzania piany asfaltowej poprzez-6].e-ralno-WMA(WarmMix Asphalt),których temperatura wytwarzaniawynosi 100ºC-140ºC. Proces obniWMAzastosowaniu dodatków chemiczzastosowania modyfikatorów organicznych np.: wosków syntetycznych uzyskiwanychw procesie syntezy Fischera-Tropscha (FT). Wosk syntetycznyFTºC, zwiw temperatu-92ºAnna Chomicz-Kowalska-Redukcja temperatury wytwarzania i wbudowywania MMpoprzez modyfieºC [7].jestHWMA(HalfWarm Mix Asphalt)z asfaltemºC. Technologia spiew porównaniu do technologiiWMAznych [8],Wprowadze-nie technologiiHWMAz asfaltem spienionym do wykonawstwa drogowego pozwoli naiHMAnieodnawialnej energii podczas wytwarzania MMA [5] [8-9].2.2.1.W budownictwie drogowym stosowane s róciwo-ci fizyczne i reologiczne zale m.in. od rodzaju ropy naftowej, z której je wyprodukowa-no jak ikoloidalkomory ekspansji i dyszy rozpylajwztniejsze cechy piany [11-12], jednako-drogownictwie podczas produkcjicelumateriabazowe lepiszcze poddano modyfikacji woskiem syntetycznymFT,ktasfaltu w temperatuºskuFTe-2.2.h-drogowej poparametrów asfaltów (przed spienieniem), natomiast podczas drugiego edokonano pomiaru cech piany asfaltowej./70 do technologii spieniania w szerszymowano wosk syntetycznyFT2,0% i 3,0% wagowo.Inżynieria Komunikacyjna – Drogi – Analiza właściwości asfaltu spienionego ...932.2.1. Podstawowe parametry asfaltówFTzmiacech: penetracji w 25ºC (Pen25),TPiK) oraz temperaturyTFraassa).indeks penetracji (PI) obliczany na podstawie pomierzonych dwóch parametrów reologicz-wskazujenych asfaltu (TPiK,Pen25)FT2.2.2. Parametry asfaltów spienionychparameERm (maximum Expansion Ratio)HL (Half-life)[11]. ParametrERmdobrze dysperguje w mieszance mineralnej w celu zapewnienia jednorodnej struktury.Okresjnychznychnnikaone-way ANOVA).Charakterystyka asfaltu spienionego na podstawie oznaczenia jego podstawowychparametrów (ERm,HLdanego rodzaju lepiszcza.FI(FoamIndexERmw funkcji czasu [11].FI=-HLææ4öö æ1+cö× ç4-ERm-4 lnç÷÷ + ç÷ ×ERm×tsln 2èèERmø ø è2cø(1)ERm, HL, FI)wytworzonej z lepiszcza 50/70 przed i po procesie modyfikacji. Pomiar wymienionych cechwody: 20ºaming Water Content)wyFWC(Fo-o.gdziecczasem rozpylania [s],ERmniu) aERac=ERm/ERa), HLokresem pó trwania [s],tse--16] oraz innych badaczy [14]. W oparciu o uzyskaneików (FT,FWC)z przeznaczeniem asfaltów spienionych do wybranych technologii.two-way ANOVA).94Anna Chomicz-Kowalska3.3.1.1.i ich analizaFTna podstawowe parametryreologiczne asfaltów przed i po procesie modyfikacji.(Pen25,TPiK,TFraassa,IPFTwymienionych parametrów z zastosowaniem analizy wariancji (one-wayANOVA).a)9080y=-7,7731·x+64,72; R2=0,9923b)807570y=5,7725·x+50,185, R2=0,9925Pen25 [0,1mm]70403020100,00,51,01,52,02,53,0PiK50T [oC]606560555045400,00,51,01,52,02,53,0c)-10-11-12y=1,0925·x-15,195, R2=0,9941FT [%]d)5432y=0,6625·x-0,3071, R2=0,9101FT [%]TFraassa[oC]-13-14-15-16-17-180,00,51,01,52,02,53,0PI [-]1-1-2-30,00,51,01,52,02,53,0Rys. 1.ZmiennaPen25TPiKTFraassaFT [%]FT [%]SS1271,13671,4724,012df333MS423,71223,828,004F Ratio746,621164,042,36p-value< 0,001< 0,0010,000001FTtemperatu60ºCacjenowania zgodnie z wytycznymi WT-2 2010 oraz PN-EN 12697-22),Inżynieria Komunikacyjna – Drogi – Analiza właściwości asfaltu spienionego ...95ewzrost temperaturyamieszanek mineralno-asfaltowych na powstawa11,8ºC co oznacza,analizowaasfaltów z punktu widzenia ich wNa podstawie osze (p-valuewosku syntetycznegoFT3.1.2.PodstawowFTFTroces mo--15,1ºC do -OstatnimPrzy ocenie uzyskanychp-value(tabela 1) dla statystyki F,amniej-asfaltów.l-wymaganychpiany przeprowadzono na asfalcie bazowym (50/70) oraz modyfikowanym wzakresie dozowania woskuFT(1,0%, 2,0%, 3,0%).try:ERm, HL, FIoczterokrotnie przy zmianie poziomuFWC(1,5%, 2,0%, 2,5%, 3,0%, 3,5%, 4,0%).WERmiHLFWC.Otrzymane charakterystykiaERm, HL)dlaasfaltu bazowego 50/70 (niemodyfikowanego) oraz graficzny sposób wyznaczaniaoptymalnejFWCzgodnie z zaleceniami [17], natomiast na rysunku 3 zilustrowanoiFI(two-wayANOVA)zestawiono w tabeli 2, natomiast tabela 3 zawiera ustalone optymalnepoziomyFWCdla badanych asfaltów.e- FWC)dla asfaltu 50/70FI FToraz wody [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • gackt-camui.opx.pl