[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Â
PEDAGOGIKA SPECJALNA
Â
Wobec potrzeb
teraźniejszości
i wyzwań
przyszłości
Â
Â
pod redakcjÄ… Marii Chodakowskiej
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Wyd. UMC-S Lublin 1998
Słowo wstępne
Wartość każdej dyscypliny naukowej, a zwłaszcza praktycznej, można mierzyć stopniem, w jakim osiągane przez nią efekty odpowiadają aktualnym i przyszłym potrzebom społeczeństwa. Pedagogika specjalna jest dyscypliną, w której wątki teoretyczne i praktyczne są szczególnie mocno i wyraźnie wzajemnie powiązane. Oznacza to, że podejmowane badania są bezpośrednio bądź pośrednio wykorzystywane w praktyce rewalidacji, a kierunki nowych badań są wyznaczane przez potrzeby dostrzegane w opiece rewalidacyjnej.
Pedagogika specjalna jest dyscyplinÄ… stosunkowo mÅ‚odÄ…, ale problemy bÄ™dÄ…ce przedmiotem jej zainteresowania nurtowaÅ‚y ludzkość od czasów najdawÂniejszych. Pytania o miejsce czÅ‚owieka kalekiego i spoÅ‚ecznie niedostosowanego w spoÅ‚eczeÅ„stwie byÅ‚y rozstrzygane już w dzieÅ‚ach starożytnych filozofów, lekarzy i dramatopisarzy, także w ustawodawstwie i obyczajowoÅ›ci, które inspirowaÅ‚y podejmowanie tych wÄ…tków w dramatach czy rozprawach filozofiÂcznych. Nie byÅ‚y to inspiracje pozytywne, zważywszy, że nawet Arystoteles opowiedziaÅ‚ siÄ™ za biologicznym eliminowaniem jednostek „nieprzydatnych". PoglÄ…dy owe, odzwierciedlajÄ…ce rzeczywisty stosunek do osób niepeÅ‚nosprawÂnych, znajdujÄ… uzasadnienie zarówno w dominujÄ…cej wówczas hierarchii wartoÂÅ›ci, jak i w realiach gospodarczych, które stawiaÅ‚y bezlitosny wymóg utrzymania stanu zaludnienia na zbliżonym poziomie, przy czym bezpieczeÅ„stwo i poziom życia mieszkaÅ„ców zależaÅ‚y od ich siÅ‚y fizycznej i sprawnoÅ›ci. W tych warunkach powszechność negatywnych postaw wobec inwalidów jawi siÄ™ jako wyraz walki o przetrwanie zdrowych i silnych, a rzadkie gÅ‚osy opowiadajÄ…ce siÄ™ za prawami również dla sÅ‚abszych nie miaÅ‚y szans na to, aby w istotniejszy sposób kreować innÄ… rzeczywistość.
Czasy nowożytne wiążą siÄ™ ze stopniowym odchodzeniem od bezwzglÄ™dnej negacji sÅ‚aboÅ›ci fizycznej i umysÅ‚owej, na co niewÄ…tpliwie spory wpÅ‚yw wywarÅ‚y nowe idee, gÅ‚oszone przez coraz bardziej rozszerzajÄ…ce siÄ™ chrzeÅ›cijaÅ„stwo. Wraz z upÅ‚ywem wieków rozwijaÅ‚y siÄ™ różne formy opieki nad inwalidami, a przykÅ‚ady jednostek szczególnie uzdolnionych, przewyższajÄ…cych zdrowych pod wzglÄ™dem sukcesów odnoszonych w muzyce, sztuce czy nauce, przekonywaÅ‚y spoÅ‚eczeÅ„Âstwa różnych narodów o tym, że niepeÅ‚nosprawni wymagajÄ… nie tylko zabezÂpieczenia ich elementarnych potrzeb, ale również przyjazne] edukacji, umożliwiajÄ…cej im autorealizacjÄ™ i rozwiniÄ™cie posiadanych predyspozycji. Warto przy tym zwrócić uwagÄ™ na fakt, że zawsze poważniejsze przeÅ‚omy wiążące siÄ™ ze zmianÄ… stosunków spoÅ‚eczno-gospodarczych inspirowaÅ‚y nowe dyskusje i inicÂjatywy odnoszÄ…ce siÄ™ do sposobów rozwiÄ…zywania w danym spoÅ‚eczeÅ„stwie problemu funkcjonowania osób nie w peÅ‚ni sprawnych.
Aktualne problemy dotyczÄ…ce kalectwa i ludzi nim dotkniÄ™tych w Polsce sÄ… w dużej mierze konsekwencjÄ… utrzymujÄ…cego siÄ™ przez dziesiÄ™ciolecia w krajach byÅ‚ego obozu socjalistycznego systemu segregacyjnego w pÅ‚aszczyźnie edukacyjÂnej i zawodowej. Pozytywnymi skutkami dominacji tego systemu byÅ‚a koncentÂracja na szkolnictwie specjalnym, co zaowocowaÅ‚o wysokim poziomem ksztaÅ‚Âcenia kadr pedagogów specjalnych i wypracowywaniem coraz bardziej skuteczÂnych metod pozwalajÄ…cych na uzyskiwanie poważnych efektów w pracy wychowawczo-pedagogicznej również u dzieci z cięższymi upoÅ›ledzeniami. Sukcesy te sÄ… niewÄ…tpliwie autentycznym osiÄ…gniÄ™ciem pedagogiki specjalnej II poÅ‚owy XX stulecia, niemniej przyczyniÅ‚y siÄ™ do zepchniÄ™cia na margines innych spraw, również ważnych dla osób niepeÅ‚nosprawnych i dla caÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa.
Rozwój szkolnictwa specjalnego umożliwiÅ‚ placówkom masowym niemal zupeÅ‚ne odciÄ™cie siÄ™ od problemów rewalidacyjnych, w konsekwencji czego do szkół specjalnych trafiaÅ‚y również te dzieci, które przy odpowiedniej organizacji procesu nauczania mogÅ‚yby uczÄ™szczać do klas integracyjnych. Spora część pozostaÅ‚ych dzieci niepeÅ‚nosprawnych zostaÅ‚a objÄ™ta nauczaniem indywidualÂnym w domu, co niemal zupeÅ‚nie pozbawiaÅ‚o je kontaktów rówieÅ›niczych. Absolwenci szkół specjalnych z reguÅ‚y trafiali do zakÅ‚adów pracy chronionej, dofinansowywanych w wielu przypadkach z funduszy paÅ„stwa, speÅ‚niajÄ…cego funkcje opiekuÅ„czo-zabezpieczajÄ…ce, bÄ…dź też otrzymywali Å›wiadczenia poÂzwalajÄ…ce na skromne przeżycie. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku z zaÅ‚ożenia byli skazywani na życie w izolacji, wyznaczonej systemem segregacyjnym w ich nauczaniu i zatrudnianiu. Z drugiej strony taki system eliminowaÅ‚ niepeÅ‚nosprawnych z krÄ™gów, w których funkcjonowali zdrowi, co powodowaÅ‚o, że ci ostatni „odzwyczajali siÄ™" od widoku osób odmiennych pod wzglÄ™dem sposobu poruszania siÄ™, mówienia czy myÅ›lenia. Wprawdzie wyniki badaÅ„ socjologicznych sygnalizowaÅ‚y narastanie wzajemnego niezrozumienia, dominaÂcjÄ™ w wielu Å›rodowiskach postaw negatywnych lub ambiwalentnych wobec kalectwa i osób nim dotkniÄ™tych, problem ten jednak byÅ‚ minimalizowany i odsuwany. Przeciwstawiano mu rzeczywiste osiÄ…gniÄ™cia w zakresie zabezÂpieczania podstawowych potrzeb osób niepeÅ‚nosprawnych, gloryfikowano system dajÄ…cy im dostÄ™p do szkół, a później prawo do pracy bÄ…dź też do otrzymywania Å›rodków zabezpieczajÄ…cych podstawowe potrzeby bytowe. LiczyÂÅ‚y siÄ™ wyniki statystyczne, w Å›wietle których mniej ważne wydawaÅ‚y siÄ™ indywidualne przeżycia osoby niepeÅ‚nosprawnej, jej psychospoÅ‚eczne potrzeby, aspiracje, marzenia. CzÄ™sto byÅ‚a ona przedmiotem, a nie podmiotem kierowaÂnych do niej dziaÅ‚aÅ„. NiepeÅ‚nosprawni, skazani z góry na okreÅ›lony rodzaj opieki, w tym również opieki edukacyjnej, trafiali do miejsc pracy wyznaczanych im przez zdrowych decydentów, czego symbolem stali siÄ™ w minionych latach niewidomi produkujÄ…cy szczotki. Przebicie siÄ™ osoby niepeÅ‚nosprawnej przez mur izolacji wymagaÅ‚o nieprzeciÄ™tnych uzdolnieÅ„ i ogromnego samozaparcia w walce z uprzedzeniami i przesÄ…dami kreujÄ…cymi stereotypy wzajemnych kontaktów niepeÅ‚nosprawnych i zdrowych.
Rozpad bloku komunistycznego, w którym modele wychowania i ksztaÅ‚cenia dzieci i mÅ‚odzieży byÅ‚y ustalane odgórnie, postawiÅ‚ caÅ‚Ä… pedagogikÄ™ przed zupeÅ‚nie nowymi wyzwaniami. Dotyczy to również pedagogiki specjalnej, chociaż problemy, przed którymi staje ta dyscyplina, sÄ… specyficzne wyÅ‚Ä…cznie dla niej. W nowych realiach ekonomicznych zabrakÅ‚o Å›rodków na dofinanÂsowywanie nierentownych zakÅ‚adów i oddziałów pracy chronionej. W konsekÂwencji wÅ›ród bezrobotnych znaleźli siÄ™ także inwalidzi, dla których praca ma wymiar nie tylko ekonomiczno-zabezpieczajÄ…cy, ale także i rewalidacyjny. Z kolei otwarcie granic Europy uÅ›wiadomiÅ‚o rodzime ubóstwo w zakresie rozwiÄ…zaÅ„ urbanizacyjno-architektonicznych, blokujÄ…ce spoÅ‚eczne funkcjonoÂwanie osób niepeÅ‚nosprawnych.
W nowych warunkach obserwacja zróżnicowanych modeli edukacji dzieci specjalnej troski w wysoko uprzemysÅ‚owionych krajach Å›wiata staÅ‚a siÄ™ punktem wyjÅ›cia do poszukiwania rozwiÄ…zaÅ„ optymalnych dla polskiego szkolnictwa, rozwiÄ…zaÅ„, które umożliwiaÅ‚yby wykorzystanie dotychczasowych osiÄ…gnięć pedagogiki rewalidacyjnej w konstruowaniu modelu opieki, uwzglÄ™dniajÄ…cym wymogi teraźniejszoÅ›ci i przyszÅ‚oÅ›ci. Wiążące siÄ™ z tym liczne dylematy i odczuwanie potrzeby dokonywania zmian inspirowaÅ‚y w ostatnich latach wiele naukowych konferencji poÅ›wiÄ™conych wiodÄ…cym problemom pedagogiki specÂjalnej w warunkach transformacji ustrojowej i gospodarczej.
W kwietniu 1994 r. w Uniwersytecie Marii Curie-SkÅ‚odowskiej odbyÅ‚y siÄ™ uroczystoÅ›ci jubileuszowe poÅ›wiÄ™cone dwudziestoleciu funkcjonowania ZakÅ‚adu Psychopedagogiki Specjalnej oraz dwudziestoleciu pracy w tym ZakÅ‚adzie jego Twórczyni i Kierownika - Prof. dr hab. Zofii SÄ™kowskiej. UroczystoÅ›ci byÅ‚y poÅ‚Ä…czone z dwudniowÄ… sesjÄ… naukowÄ…, w której wziÄ™li udziaÅ‚ najwybitniejsi polscy pedagodzy specjalni oraz specjaliÅ›ci pokrewnych dyscyplin, zajmujÄ…cych siÄ™ problemami niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci i rewalidacji, spoÅ‚ecznego niedostosowania i reÂsocjalizacji. Obrady ukierunkowane byÅ‚y na poszukiwanie form wzbogacania dotychczasowych osiÄ…gnięć pedagogiki specjalnej, na jej wchodzenie w nowe obszary, inspirowane ujawnianiem siÄ™ nowych potrzeb zarówno jednostkowych, jak i spoÅ‚ecznych. Nowe potrzeby i odczuwanie niedostatku w zakresie rozwiÄ…zaÅ„ praktycznych stanowiÄ… swoiste wyzwanie dla teorii i praktyki tej dyscypliny.
Książka niniejsza - którÄ… kierujemy nie tylko do pedagogów specjalnych i studentów tej specjalnoÅ›ci, ale również do przedstawicieli zawodów medyczÂnych, psychologów, socjologów oraz wszystkich zainteresowanych zÅ‚ożonÄ… problematykÄ… niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci i spoÅ‚ecznego niedostosowania - zawiera teksty referatów wygÅ‚oszonych podczas kwietniowej lubelskiej konferencji, uzupeÅ‚nione artykuÅ‚ami autorstwa pracowników ZakÅ‚adu Psychopedagogiki Specjalnej UMCS, prezentujÄ…cymi najnowsze wyniki badaÅ„ empirycznych lubelskiej szkoÅ‚y pedagogiki specjalnej. WÅ›ród zamieszczonych w książce artykułów znalazÅ‚y siÄ™ opracowania podsumowujÄ…ce dotychczasowe osiÄ…gniÄ™cia pedagogiki specjalnej oraz wyznaczajÄ…ce nowe obszary poszukiwaÅ„ rozwiÄ…zaÅ„ sÅ‚użących optymalizacji procesu rewalidacyjngo różnych kategorii osób nie w peÅ‚ni sprawnych: głównie upoÅ›ledzonych umysÅ‚owo, inwalidów narzÄ…du wzroku, sÅ‚uchu, ruchu, dzieci z defektami parcjalnymi. Teksty niektórych autorów podejmujÄ… również kwestiÄ™ opieki psychopedagogicznej nad dorosÅ‚ymi inwalidami, bowiem pedagogika rewalidacyjna nie może zawężać przedmiotu swoich zainteresowaÅ„ wyÅ‚Ä…cznie do kategorii dzieci i mÅ‚odzieży.
Analizy zawarte w tej książce ukazujÄ… caÅ‚Ä… zÅ‚ożoność problemów pedagogiki specjalnej, implikujÄ…cÄ… konieczność prowadzenia badaÅ„ interdyscyplinarnych, jak też i uwzglÄ™dniania w badaniach pedagogicznych osiÄ…gnięć i dokonaÅ„ nauk medycznych, psychologii, socjologii, prawa czy ekonomii. Autorzy zwracajÄ… uwagÄ™ na konieczność upodmiotowienia jednostki we wÅ‚aÅ›ciwie rozumianych, caÅ‚oÅ›ciowych procesach rewalidacji i resocjalizacji. WskazujÄ… na ogólnospoÅ‚eczÂne korzyÅ›ci, jakie niesie ze sobÄ… perspektywa integracji niepeÅ‚nosprawnych ze zdrowymi, przy jednoczesnej ostrożnoÅ›ci nakazujÄ…cej dostrzeganie granic tego procesu, których przekroczenie mogÅ‚oby stać siÄ™ poważnym zagrożeniem dla osób wymagajÄ…cych specjalnych oddziaÅ‚ywaÅ„ kompensacyjnych i wyrównawÂczych, jakie mogÄ… być zapewnione wyÅ‚Ä…cznie w placówce specjalnej. W książce znalazÅ‚y siÄ™ ponadto wÄ…tki stosunkowo rzadko podejmowane w polskiej literaturze przedmiotu, takie jak np. pedagogiczne aspekty opieki terminalnej czy też potrzeby seksualne inwalidów. Niektórzy autorzy w swoich opracowaÂniach przybliżajÄ… także Czytelnikowi bogate doÅ›wiadczenia teorii i praktyki rewalidacji w krajach Zachodu, głównie we Francji.
Problematyka książki, którÄ… oddajemy do rÄ…k Czytelników, jest wiÄ™c bardzo zróżnicowana. Pomimo to stanowi ona zwartÄ… caÅ‚ość, o czym zdecydowaÅ‚y idee bliskie wszystkim autorom, Å‚Ä…czÄ…ce poszczególne opracowania. Te idee to przede wszystkim wieloaspektowe, caÅ‚oÅ›ciowe postrzeganie czÅ‚owieka niepeÅ‚nosprawÂnego w różnych strukturach spoÅ‚ecznych, poszukiwanie sposobów racjonalnej i adekwatnej integracji we wszystkich pÅ‚aszczyznach życia spoÅ‚ecznego, dążenie do zachowania podmiotowoÅ›ci jednostki niepeÅ‚nosprawnej we wszelkich kieroÂwanych do niej oddziaÅ‚ywaniach. Poszczególne opracowania Å‚Ä…czy także wieloÂpÅ‚aszczyznowa analiza prezentowanych procesów i zjawisk, dążenie do interdysÂcyplinarnoÅ›ci poprzez siÄ™ganie do dorobku teorii i praktyki pokrewnych dyscyplin naukowych, a także - lub może przede wszystkim - dostrzeganie nowych problemów stanowiÄ…cych wyzwanie dla pedagogiki specjalnej oraz poszukiwanie możliwoÅ›ci ich rozwiÄ…zywania w sposób adekwatny do potrzeb aktualnych i perspektyw nadchodzÄ…cych dziesiÄ™cioleci.
Maria Chodkowska
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
ZOFIA SĘKOWSKA
Ewolucja teorii i praktyki pedagogiki specjalnej
ASPEKTY HISTORYCZNE I TEORETYCZNE PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
Praktyka pedagogiki specjalnej kształtowała się wcześniej aniżeli teoria. Potrzebę organizowania specjalnych domów poprawy dla chłopców wykolejonych uzasadniał np. Platon, a Herondas, poeta grecki żyjący w III w. p.n.e., w opracowaniu scenicznym Bakałarz opisał chłopca wykolejonego i metody wychowawcze, które bardzo długo były „natchnieniem" pedagogów pracujących nad resocjalizacją młodzieży. Dominującym przejawem stosunku do upośledzonych było jednakże wówczas bezwzględne prawo selekcji naturalnej. Nawet Artystoteles pisał: „Ma obowiązywać prawo, żeby nie chować żadnej kaleki". Znane są również sposoby pozbywania się dzieci w Sparcie.
W pierwszych wiekach naszej ery należy odnotować zwrot w stosunku do upośledzonych, przynajmniej do wybitnych jednostek. Pliniusz Starszy (I w. n.e.) np. pisał o kształceniu mowy głuchych (Historia naturalis), a Didymus Aleksandryjski (IV w. n.e.) - sam niewidomy - opanował sztukę czytania wypukłego alfabetu i wykonał szereg pomocy dla niewidomych.
Dopiero z w. XVII pochodzi praca Boneta o nauczaniu gÅ‚uchych (1629) oraz Ammana Surdis loÄ…uens na ten sam temat. Niewidomy od pierwszego roku życia Nikolas Saunderson (ur. 1682) przejÄ…Å‚ po Newtonie katedrÄ™ matematyki i fizyki w Cambridge i prowadziÅ‚ jÄ… przez 27 lat. OpracowaÅ‚ również wiele pomocy dla niewidomych matematyków. Wielkie zasÅ‚ugi dla rozwoju pedagogiki specjalnej poÅ‚ożyÅ‚ Jan Amos KomeÅ„ski (1592-1670), który gÅ‚osiÅ‚ idee powszechnego nauÂczania, także jednostek mniej zdolnych, w przypadkach szczególnie trudnych zalecajÄ…c stosowanie Å›rodków leczn...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Podobne
- Strona startowa
- Child Lee - Płonące Echo, E Książki także, Lee Child, Child Lee - Plonace echo
- Chmielewska Joanna - Skarby, Książki, Chmielewska Joanna
- Christie Agata - Autobiografia, Książki , Agata Christie
- Chap10, 04. 01. ELECTRICAL, 01. Książki elektrotechnika, 02. Electrical Machines, 02. Drive systems, Fundamentals of Electrical Drives
- Chris - Wentworth Sally, Książki - romanse, Wentworth Sally
- Characteristic Features of Severe Child Physical Abuse - A Multi-informant Approach, ♥ psychologia - inne (książki, artykuły), [EN] artykuły, child abuse
- Charles Dickens - Opowieść wigilijna, Ksiazki, Books, Charles Dickens
- Chiquitita, Książki,E-book, Harmonijka Ustna, Taby na harmonijke ustna
- Chmielewska Joanna (2005) - Przeciwko babom, Książki, Chmielewska Joanna
- Chmielewska Joanna (1994) - Lekarstwo na miłość, Książki, Chmielewska Joanna
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- jaczytam.htw.pl