[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Chiny, kuchnia...., tajemnice medycyny
Claude Diolosa
WPROWADZENIE
Wi kszo informacji zawartych w tej ksi ce pochodzi z dw ch kilkugodzinnych
ę ść ąż ó
wyk ad w znanego zachodniego specjalisty tradycyjnej medycyny chi skiej Claude'a Diolosy,
wyg oszonych w studenckim klubie “Rotunda” w Krakowie wiosn 1988 roku. Maj c
ł ą ą
przyjemno t umaczy te wyk ady, uczestniczy w kilku kursach medycyny chi skiej
ść ł ć ł ć ń
prowadzonych przez Claude'a Diolos i wreszcie asystowa licznym pacjentom zwracaj cym
ę ć ą
ę ę ł ę ć ł ę
dla wszystkich. Wyk ady z “Rotundy” zosta y przeze mnie miejscami znacznie rozszerzone,
ł ł
uzupe nione przypisami i tablicami, zako czeniem oraz uwagami natury og lnej (dotycz cymi
ł ń ó ą
odbioru tradycji chi skiej w kulturze zachodniej). Zamie ci em r wnie wybrane recepty i
ń śł ó ż
przepisy kulinarne, pozwalaj ce praktycznie stosowa zalecenia tradycyjnej medycyny
ą ć
chi skiej.
Pragn bardzo gor co podzi kowa Claude'owi Diolosie za bezinteresowne przyjazdy
ę ą ę ć
do Polski celem prowadzenia kurs w tradycyjnej medycyny chi skiej i po wi cenie ca ego
ó ń śę ł
swego czasu na diagnozowanie pacjent w oraz odpowiadanie na liczne pytania uczni w.
ó ó
Jestem niezwykle wdzi czny tym wszystkim, kt rzy przyczynili si do powstania tej
ę ó ę
ąż ę ś ąę
tekstu, Ma gorzacie Knapik za spisanie z ta my mojego t umaczenia wyk ad w z “Rotundy”,
ł ś ł łó
co zainspirowa o mnie do ich opracowania. Bardzo dzi kuje przede wszystkim Michalinie -
ł ę
po wi caj cej ka d sw chwil medycynie chi skiej, Piotrowi Lisowskiemu i Robertowi
łó ń
si do niego o porad , zdecydowa em si opracowa zebrany materia w formie przyst pnej
ń
ksi eczki, a wi c Robertowi Zawi lakowi za cenne uwagi i merytoryczne przegl dni cie
śęą żą ą ę ń
Skawi skiemu ze Studenckiego Ko a Homeopatycznego Akademii Medycznej w Krakowie za
ń ł
zapraszanie Claude'a Diolosy do Polski i trud organizowania kurs w.
ó
Tekst ten po wi cony jest g wnie sztuce od ywiania si i gotowania w spos b
śę łó ż ę ó
s u cy zdrowiu i wzmocnieniu cia a. Tematyka ta przedstawiona zosta a z punktu widzenia
ł
medycyny chi skiej, jednak e z odniesieniami do naszej tradycji. Szersze om wienie
ń ż ó
niekt rych zagadnie tradycyjnej medycyny chi skiej, szczeg lnie w zakresie akupunktury
znale mo na w ksi ce J.R. Worsley'a
Rozmowy o akupunkturze
, wydanej przez KAW w
1986 r., przejrzy cie i popularnie, a zarazem fachowo, wprowadzaj cej w podstawy tego
ś ą
systemu.
Bez wzgl du na kraj i miejsce tradycyjna wiedza na temat zdrowia i od ywiania by a
ę ż ł
bardzo zbli ona we wszystkich kulturach cho nie zawsze w r wnym stopniu
ż ć ó
usystematyzowana. Nie nale y wi c s dzi , e Chi czycy byli m drzejsi ni np.
ż ę ąćż ń ą ż
Europejczycy, bowiem podobn tradycj mo na odnale i w naszej historii. Zachowana do
ą ę ż źć
dzi we fragmentach jest b dnie rozumiana i niedoceniana.
Dopiero w ostatnich latach obserwowa mo na ponowne - gwa townie rosn ce -
ć ż ł ą
zainteresowanie dawnymi tradycjami leczniczymi. Bierze si to z jednej strony z cz sto
ę ę
spotykanej bezduszno ci wsp czesnej medycyny lecz cej jednostki chorobowe, a nie
ś ół ą
dostrzegaj cej cierpi cego cz owieka. Dlatego - mimo wielkich osi gni technicznych i
ą ą ł ąęć
diagnostycznych - w naszym cywilizowanym wiecie przybywa chorych. Leczy si bowiem
ś ę
objawy choroby, a nie jej przyczyny. Z drugiej strony zaawansowana nauka, przyspieszony
ó ś ęć ą ł
ś ą ę ó ń
Technika i nauka nie s r wnie w stanie w spos b rzeczywisty upora si z
ąó ż ó ć ę
dotychczasowymi k opotami i zagro eniami. Wszystko to zacz o wywo ywa coraz
ł ż ęł ł ć
wyra niejszy kryzys zaufania do dotychczasowego modelu rozwoju kultury i cz owieka.
ł
Rozbudzi o te potrzeb studiowania (r wnie w r d wielu lekarzy) dawnych metod, kt re
ł ż ę ó żśó ó
łżą ł
ó ń ń ó
źć ż ąż
ś łę
rozw j cywilizacyjny i egoistyczna, bezmy lna ch podporz dkowania sobie ca ego
rodowiska przyrodniczego stwarzaj coraz wi cej nowych problem w i niebezpiecze stw.
ź
cho mo e nie tak spektakularnie, to jednak nieraz skuteczniej i bez dzia a ubocznych
łń
ł ł żć ą
cz owiekowi jego nieoddzielno od wiata, w kt rym yje.
Mam nadziej , e ksi eczka ta zainspiruje czytelnika do zwr cenia wi kszej uwagi na
ęż ąż ó ę
zwyczajne sprawy codziennego ycia. Nawet drobiazgi maj wp yw na samopoczucie i
ż ą ł
zdrowie. Informacje tu zawarte pozwol na zastosowanie ywienia jako skutecznego rodka
ą ż ś
profilaktycznego i terapeutycznego, nieraz o r wnie silnym dzia aniu, jak lekarstwa.
ó ł
WST P
Przez wiele wiek w w Europie, w naszej zachodniej tradycji, rozwija a si bardzo
ó ł ę
łę ś ą ł ę
Jednak e w wyniku r nych konflikt w i kolei losu mnisi zostali pozbawieni mo liwo ci
ż óż ó ż ś
leczenia ludzi i stosowania tradycyjnych terapii zio owych. W zwi zku z tym zaistnia rozdzia
ł ą ł ł
mi dzy duchowo ci a uzdrawianiem.
Ostatnio w niekt rych krajach usi uje si ponownie powr ci do tej dawnej tradycji.
ó ł ę óć
Czasem wydaje si nawet ksi ki zawieraj ce t bardzo star wiedz , si gaj c swymi
ę ąż ą ę ą ęęąą
korzeniami m.in. do staro ytnego Egiptu i Grecji, a rozwini t dalej w wiekach rednich.
ż ęą ś
Studiuj c takie teksty, mo na zauwa y , e zawieraj one znaczny procent informacji, kt re
ą ż żćż ą ó
r wnie wyst puj w ywych do dzi tradycjach wschodnich system w medycznych, np. w
medycynie chi skiej. Oczywi cie europejskie rozprawy medyczne nie stanowi y kopii systemu
ń ś ł
ń ż ł łę ż
wschodnich. S w Europie klasztory, w bibliotekach kt rych mo na znale teksty
ą ó ż źć
zawieraj ce wiele informacji .dotycz cych koncepcji “pi ciu ywio w”
ą ą ę ż łó
1.
Prezentowane tu pogl dy nie b d wi c czym ca kowicie egzotycznym, lecz wiedz ,
ą ęąę ś ł ą
kt ra zosta a w naszej tradycji zagubiona, a niekiedy tylko popad a w zapomnienie. yj cy
ł Żą
ć ż
leczy y, a przede wszystkim uczy y, jak y w dobrym zdrowiu i spokoju ducha, pokazuj c
ł ść ś ó ż
Ę
g boka wiedza duchowa i medyczna. W wiekach rednich jej ostoj sta y si klasztory.
ę śą
ó ż ęą ż ś ó
chi skiego, ale nie zmienia to faktu, e reprezentowa y system bardzo g boki i zbli ony do
ó ł
przed wiekami wielcy lekarze, jak np. Hipokrates, Awicenna czy Paracelsus, leczyli
skutecznie wykorzystuj c znajomo pi ciu przemian, klasyfikuj c jedzenie w zale no ci od
ą śćę ą żś
óż ó ł ł śó ó ś
ęć óą ż ł
wszystkie rodzaje jarzyn, kt re s w nich przedstawione, s sklasyfikowane w kategoriach
ó ą ą
czterech natur energii:
1) jako wywo uj ce gor co,
łą ą
2) rozgrzewaj ce,
ą
3) och adzaj ce,
4) wywo uj ce zimno.
łą
Tylko wtedy, gdy rozumie si dany system, mo na z du skuteczno ci pracowa ,
ę ż żą śą ć
wykorzystuj c jego dane. Bez zdolno ci postawienia odpowiedniej diagnozy i bez znajomo ci
ą ś ś
podstaw systemu tradycyjne leczenie nie ma sensu.
Do dzisiaj jest wi c dost pna ta m dro wiek w rednich, i staro ytno ci
ę ę ąść ó ś ż ś
europejskiej, jak r wnie tradycje chi ska, indyjska (ajur-wedyczna) i tybeta ska oparte na
ó ż ń ń
ż ś ł ą ż óć
tradycyjnego diagnozowania i leczenia, istnieje dalej mo liwo ich studiowania i
ż ść
wykorzystania na nowo.
Tak wi c, by uzupe ni informacje o alternatywnych mo liwo ciach leczenia i
ę łć ż ś
utrzymania zdrowia poprzez poprawne od ywianie si , zgodne z g bok natur cz owieka i
ż ę łęą ą ł
rodowiska, przedstawiamy tu pokr tce tradycyjn teori ywienia opart na systemie
medycyny chi skiej. Jest to bardzo stara tradycja, si gaj ca swymi pocz tkami a w trzecie
ń ęą ą ż
ą ą ż ą ć
r wnie i u nas.
Medycyna chi ska nie wyr nia jednostek chorobowych, tak jak zachodnia, lecz
ń óż
zawsze traktuje cz owieka ca o ciowo, uwzgl dniaj c r wnie jego rodowisko, klimat itp.
ł łś ę ąó ż ś
r nych rodzaj w energii. Hipokrates napisa wiele dzie , spo r d kt rych dwadzie cia
dziewi znanych jest do dzisiaj. Cztery z nich m wi tylko o po ywieniu. Wszystkie zio a,
ł ą
zbli onych holistycznych modelach wiata i cz owieka. Bazuj c na nich, mo na powr ci do
ś ó ą ęż ą
tysi clecie p.n.e., w dalszym ci gu skutecznie praktykowana do dzisiaj. Mo na j stosowa
ó ż
Choroba to zak cenie r wnowagi w organizmie, brak pewnych sk adnik w lub energii, albo
łó ó ł ó
łś ę ł ą óż
przyczyny. Dlatego niezwyk wag przywi zuje si do w a ciwej diagnozy i usuni cia
łą ę ą ę łś ę
g boko nieraz le cych przyczyn, leczenie objawowe traktuj c jako prymitywne, bo nie
ą ą ż
medycyna chi ska jest niezale nym ca o ciowym systemem, b dem jest pr ba jej
ń ż łś łę ó
interpretacji przy mechanicznym zastosowaniu systemu poj ciowego medycyny zachodniej.
ę
Na Zachodzie niemal co roku s yszy si inn - now teori na temat od ywiania,
ł ę ą ą ę ż
zdrowia czy leczenia. Raz jest to teoria na temat witamin, p niej na temat bia ek, nast pnie
óź ł ę
hormon w czy enzym w... a w ko cu zwyczajny cz owiek przestaje si orientowa , co jest
naprawd s uszne. Natomiast wschodnia medycyna (podobnie jak dawna medycyna
europejska) opiera si na prawach kosmicznych, kt re s niezmienne. Dlaczego? Gdy
ę ó ą ż
zawsze po dniu nast puje pora nocna - i to jest
ę
jang
i
jin,
po wio nie nast puje lato, p ne
ś ę óź
lato, a po nim jesie i wreszcie zima - i to jest pi ruch w znanych te w tradycji
ń ęć ó ż
chi skiej jako “pi przemian”. Tu nic nie wymaga zmiany, gdy wynika wprost z praw
kosmicznych rozpoznanych dzi ki wnikliwej, rozumnej obserwacji natury. Spojrzenie takie
ę
czyni nasze dzia ania bardzo prostymi. Gdy si tych praw raz nauczymy i w a ciwie je
ł ę łś
rozumiemy, widzimy, e maj one zastosowanie we wszystkich dziedzinach ycia.
ż ą ż
ęż
rzeczy
mog by po yteczniejsze wtedy, gdy s bardzo proste, a nie
ą ć ż ą
dlatego, e s skomplikowane. Teoria
jin - jang
oraz pi ciu ruch w jest wszechstronnie
ę ó
u yteczna i atwa do zrozumienia.
KLASYFIKACJA ZI l PO YWIENIA WED UG MEDYCYNY CHI SKIEJ
ÓŁ Ż Ł Ń
Ze wzgl du na skr towo tego tekstu, przedstawione zostan tylko najniezb dniejsze
wiadomo ci przydatne do utrzymania cia a w harmonii i r wnowadze, co jest okre lane
niew a ciwy jej obieg. Cz sto takie same objawy wywo ywane s przez bardzo r ne
łę żą ą
daj ce rzeczywistego wyleczenia (nawet mimo widocznej pocz tkowo poprawy). Poniewa
ó ó ż ń ł ę ć
ę ł
ń ęć ż
Wierz , e
ż ą
ż ł
ę ó ść ą ę
ś ł ó ś
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • gackt-camui.opx.pl